Škola Harmonike
– O nama –
Program škole harmonike je zasnovan na učenju kompozicija (kola i pesama), svih srpskih i odabranih balkanskih izvođača. Osnovnim pedagoškim principom, od poznatog ka nepoznatom i od prostijeg ka složenom.U školi harmonike su udruženi tradicionalni metod (poznat kao” učenje na ruku”) i moderne metode instrumentalne nastave, koje podrazumevaju čitanje notnog teksta , formalnu i strukturalnu analizu kompozicije.
Jedino je kombinovanjem ova dva modela učenja moguće postići potpune rezultate u učenju. Oslanjanjem na samo jednu metodu dolazi do pedagoških propusta koji su teško nadoknadivi. Naime, učenici koji bez kritičkog stave uče tako što “čitaju note” i sviraju vežbe izvan muzičkog konteksta (vežbe koje ne postoje u realnoj muzici), postaju “daktilografi”, koji bez razumevanja samo kuckaju note. Napominjem da je ova metoda, nazalost, primarna u većini muzičkih škola u Srbiji i da su rezultati zaista poražavajući.
Ovim se potvrđuje stara narodna poslovica (koju često i veliki Vlatko Sefanovski citira na svojim koncertima): “Ko svira notalno, propada totalno”. Za razliku od te metode postoji i tradicionalna metoda (“učenja na ruku”). Ona je znatno zanimljivija jer omogućava brzo učenje i napredovanje, ali i ona ima svoje manjkavosti. Učenici ne znaju šta sviraju i osnovna terminologija muzičke teorije za njih ostaje “bauk” do kraja karijere. Srbija je zemlja sa najviše muzički nepismenih harmonikaša koji odlično sviraju, kao i muzički pismenih, koji loše sviraju, tj. ne znaju odsvirati nijednu kompoziciju iz svoje zmlje, ali ni klasičnu kompoziciju za koju su školovani (ako nemaju note). Ovakvi diletanti često izvrgavaju ruglu narodnu muziku, nazivajući je”tezgaroškom”. Time upropašćuju generacije mladih naraštaja, koje omrznu i svoju i klasičnu muziku, zbog neznanja i nepoznavanja.
Evropske nacije, koje imaju profilisan kulturni identitet, muzičku praksu u školama su zasnovale na nacionalnom muzičkom genetskom kodu. Ako bismo pogledali veliki broj srpskih muzičkih škola, došli bismo do zaključka da kod nas tako nešto ne postoji, jer se planom i programom ne predviđa učenje instrumentalne muzike. Osvrt na istorjiski razvoj muzičke pedagogije u Srbiji ukazuje nam na pravi put koji je iz neznanja napušten.